Har du ofta ont i ryggen ? Här får du tips på 5 enkla övningar som stärker din ryggmuskulatur

Känner du ofta en trötthet i din rygg ? Känns den stel när du rör på dig ? Får du snabbt ont efter att ha satt dig i soffan eller vid middagsbordet ? Känner du igen dig så är det hög tid att du bygger upp dina ryggmuskler om du inte vill få större problem i framtiden.

Att ha en svag rygg innebär att man får svårigheter att hantera vardagen på bästa möjliga sätt och det ökar även risken att t.ex drabbas av ryggskott eller ischias. Det har egentligen inte så stor betydelse vad man hittar på med under dagen för ryggen är mittpunkten på kroppen och den används i stort sett till 100% vid varje rörelse. Ryggont har ökat i Sverige under de senaste åren och den stora boven i dramat är allt som oftast stillasittande arbeten. Jobbar man t.ex på kontor idag och sitter framför en dator i 8 timmar så räcker det inte att då och då sträcka sig efter kaffemuggen eller promenera till snackslådan i fikarummet... Därför är det oerhört viktigt att såna personer utför övningar för att stärka hela sina sin ryggmuskulatur. 

Inte bara du vinner på detta i längden utan din arbetsgivare (du undviker sjukskrivning) samt din familj (du kan vara mer aktiv med dina barn) delar vinsten med dig.

Jag har ingen tid till att träna

Att "inte ha tid" är oftast en undanflykt som vi människor använder oss av när vi inte riktigt känner oss bekväma med situationen vi är på väg att hamna i. Man kan givetvis ha ett stressigt schema med alla möjliga "måsten" men går inte ditt eget välmående och din egen hälsa före allt annat ? Att må bra är även själva grunden för att man ska kunna klara av allt annat i livet annars kommer fasaden snart att trilla ihop.

De flesta har tid till att träna men de tar inte sig tid. Det är en väldigt stor skillnad.

Anslut dig inte till den skaran som inte prioriterar livsviktig träning utan ta ett förnuftigt beslut och börja arbeta upp dina ryggmuskler redan idag. Redan om några dagar kommer du att känna skillnad och efter ett par veckor kommer du definitivt inte ångra ditt beslut.

Det kommer även att infinna sig en stolthet som inte går att jämföra med någonting annat. Vi på Superhälsa är redan stolta över dig för att du har läst vår artikel och på så sätt redan tagit det första steget mot ett bättre välbefinnande. Så svik oss inte nu! Ta steg 2 genom att besöka Kiropraktorcentrum där du hittar 5 ryggövningar och även en del andra stabilitetsövningar för mag- och bålmuskulatur som har visat sig vara extremt effektiva.

Övningarna är utformade så att du enbart jobbar med din egen kropp. Du slipper därmed att köpa dyra och onödiga träningstillbehör. Att må bra och samtidigt spara pengar är alltid den bästa kombinationen enligt oss.

22 jan 2014