3 övningar som lindrar och förebygger ryggskott

De som har haft ryggskott vet att smärtan kan vara nästintill olidlig. Man vet inte om man ska stå, sitta, ligga eller rent av skrika. Personer som får ryggskott för allra första gången brukar bli väldigt uppskärade och rädda. Tankarna om att "det är nog något allvarligt fel" brukar sakta smyga sig fram och detta kan göra så att smärtan upplevs som starkare av hjärnan.

Det är aldrig fel att söka läkarvård när man får ryggont. Många vill så snabbt som möjligt få en diagnos över vad felet är för att återfå sitt lugn. Är du väldigt uppstressad över din smärta så rekommenderas det att att du bokar ett läkaresök. Men oftast är det onödigt då där inte finns så mycket en läkare kan åstadkomma om ett ryggskott har brutit ut. Om du upplever en skyhög smärta som du inte på något sätt kan hantera så kan läkaren skriva ut läkemedelspreparat som Citodon, Tramadol eller Oxycontin.

Väljer du att skippa läkaren så kommer här några tips som kan vara användbara. 

  • Försök att promenera. Att bara sitta still är ingen bra idé. Det kan göra kroppen stel och du får då svårare att komma igång rent fysiskt när smärtan försvinner helt. Det räcker med en runda på 15-20 minuter. Det kanske blir svårt den första eller andra dagen då du har fått ont i ryggen men gör ditt bästa. Du kan aldrig "skada dig mer" när du tar korta promenader. Fördela dom gärna under dagen så du inte går en långrunda på morgonen för att sedan sitta still hela dagen. 3 x 10-15 minuter under dagen är vårt förslag. 

 

  • Handla hem så du har Ipren tabletter på lager. Dessa hjälper bäst enligt vår egen erfarenhet. Men var noga med att aldrig överdosera trots att du har riktigt ont. Det kommer inte att hjälpa utan du riskerar då allvarliga konsekvenser istället.

 

  • Skippa avancerade ryggövningar. Det skadar troligtvis mer än det hjälper. Längst ner i den här artikeln så kommer du att hitta 3 enkla övningar som är riskfria och enkla från en legitimerad naprapat. Dessa rekommmemderas starrkt att börja med.

 

  • Köp dig en spikmatta om du inte redan äger en. Spikmattor är väldigt omdebatterade i såväl media, av läkare eller andra "förstå-sig-påare". Många menar att vetenskapen inte kan bevisa att en spikmatta kan lindra smärtan i det långa loppet. Det har vi ingen åsikt om men det vi däremot har en stark åsikt om är att 10-15 minuter på en spikmatta när man har ont i ryggen kan kännas euforiskt. Vill man inte ligga på mattan utan tröja (det kan göra ganska ont om man inte är van men det är inget som kan skada dig) så rekommenderas en tunn tröja. 

 

 

Här nedanför hittar du en Youtube video med 3 enkla övningar som kan lindra och även förebygga ryggskott. Övningarna är ofarliga att använda sig av men i början bör du ta det lugnt för att sedan öka på gradvis. Upplever du att smärtan förvärras under någon av övningarna så ska du omedelbart sluta. 

21 jan 2014