Tre kosttillskott för mental hälsa

Trots att det talas allt mer om mental hälsa så är det ändå ett ämne som många upplever som ett outforskat territorium. Gamla attityder och inställningar som likställer mental ohälsa med något tabu och skamfullt råder ännu i vårt samhälle och de flesta inriktar sig hellre på fysiskt välbefinnande snarare än psykiskt. Att säga att man har ont i knät är fortfarande lättare för de flesta än att säga att man är orolig eller har ångest, och därför är det inte helt ovanligt att många inte får den hjälp som de egentligen behöver.

Det här är ett ganska allvarligt misstag, då fysisk och psykisk hälsa ofta går hand i hand, och nästan alltid kan hjälpa varandra genom att stötta och komplettera. Är man till exempel lite ledsen eller stressad så kan det påverka hur man äter, vilket i sin tur kan påverka magen och tarmfloran negativt, vilket i sin tur att man inte tar upp vitaminer ordentligt och därmed blir ännu deppigare osv. Om man tvärtom är i god kondition så kan man rent fysiskt påverka sin hjärna och sitt sinne, och nästan ”tvinga” fram signalsubstanser och ämnen som motiverar, ger lugn och lycka. Kost och träning hänger alltid ihop, och därför kan kosttillskott ge den där extra inre styrkan som vi alla behöver. Här kommer tre tips på kosttillskott som kan ge dig lite hjälp på traven när det kommer till din mentala hälsa.

Omega 3

 

Många års studier har visat att omega-fetter är viktigare än vad vi någonsin trott förut, inte minst när det kommer till den mentala hälsan. Riktigt hur det här fungerar är ännu inte helt klarlagt, men har förmodligen något att göra med dess anti-inflammatoriska effekter på hjärnan och dess celler. Det leder i sin tur att hjärnans olika funktioner skyddas med fettets hjälp och människor med bra nivåer löper lägre risk än andra att utveckla allvarliga psykiska problem som psykoser, depressioner och olika störningar.

I sitt naturliga tillstånd återfinns omega-3 framförallt i fisk och grönbetande djur som kor, men då många idag äter alltmer vegetariskt eller veganskt så kan det leda till brister i det långa loppet. Om du känner att du äter dåligt av de varor som innehåller omega-3 så är ett kosttillskott en mycket bra idé. Dessa finns kanske främst som kapslar och har flera olika tillverkare. Kosttillskottguiden.nu går igenom och jämför några av de mest kända.

Rosenrot

 

Rosenrot har varit en känd och välgörande växt sedan många århundraden och tas som kosttillskott mot bland annat oro och stress. Att leva ett hektiskt liv i ett alltför högt tempo kan som bekant leda till allvarliga problem med både sömnen och nerverna, och att ta rosenrot som ett extra tillskott kan vara till stor hjälp. En god natts sömn är den bästa medicinen mot allt mellan himmel och jord, och att orka mentalt är extremt viktigt.

Att rosenrot faktiskt har en rad kroppsliga fördelaktigheter har visats i en mängd olika studier. Läkemedelsvärlden går igenom några av dem.

Inom traditionell medicin så tas rosenrot av många anledningar, men den mest angelägna är för de flesta att växten motverkar stress, skärper sinnet och dessutom bekämpar fria radikaler som bryter ner våra celler. Det handlar alltså både om ett försvar på den fysiska och mentala nivån, och kan tas utan några biverkningar.

Johannesört

 

En av de populäraste örterna inom folkmedicinen är Johannesört som i många kulturer beskrivs som balsam för både kropp och själ. Man kan ta Johannesört som pulver, i kapslar eller i flytande form och är som kosttillskott att rekommendera för människor som lider av depression och ångest. Medlet är mycket potent och bör inte tas i kombination med andra mediciner, men är ett kraftfullt medel att konsumera.

Det som gör Johannesörten så perfekt för den som vill vårda sin mentala hälsa är att den verkar effektivt när orosmolnen börjar nalka sig genom att pigga upp och motverka den där pirrande, otäcka känslan som de flesta upplever vid nedstämdhet och ångest.

29 nov 2019