Elitidrottare är inte alltid kostexperter

Vad vi äter är ett ständigt huvudbry. Det går trend i grönsaker och spannmål. Veckovis presenteras nya dieter som ska ge alltifrån muskler till mindre midja. En vanlig källa till tips och information är idrottsvärlden. Vad äter de allra bästa atleterna för att bli så bra?

Men du som är motionär eller amatörutövare ska troligtvis inte äta som en elitidrottare, och det finns flera anledningar till det.

/superhalsa1.jpg

Elitidrottare kan äta fel

Forskning kring kost och dess påverkan uppdateras hela tiden. Ju mer vi vet om de olika beståndsdelarna och upptaget, desto bättre kan vi skräddarsy hur vi äter. För elitidrottare ska kosten bidra till att förbättra deras prestationer. De ska bli snabbare, starkare och uthålligare. Trots det tydliga syftet har undersökningar visat att till och med elitidrottare äter fel. Framförallt tenderar de att äta för lite. Det är främst intaget av kolhydrater som underskrider behovet. Detta tros bero på gamla fakta och myter om att idrottare ska äta mycket protein.

Elitidrottare som har tillräckligt med sponsorer brukar anställa personliga kostrådgivare. De tar fram kostplaner som är anpassade efter träning, vila och målsättning. Lagidrottare, såsom fotbollsspelare, brukar ha tillgång till dietister och kockar via sina klubbar. För några, däribland Cristiano Ronaldo, är det inte tillräckligt. Han har en personlig dietist som ser till att han även äter rätt på fritiden. Ronaldo bytte nyligen klubb och gick från Juventus till Manchester United. Enligt de senaste bets och sportnyheterna på nätet är de en av förhandsfavoriterna att vinna ligan. Oddset för det är 7.00.

/superhalsa2.jpg

Motionärer riskerar att äta för mycket

Om du har hittat en elitidrottares kostdagbok är det inte säkert att du ska börja äta likadant. Den enkla anledningen är för att du inte är en elitidrottare. Oavsett om du tränar flera dagar i veckan är det inte på samma nivå som Cristiano Ronaldo, Lewis Hamilton, Alexander Zverev eller Wendie Renard. Att träna är en del av deras jobb.

Ett misstag många motionärer gör är att de äter för mycket. I deras fall brukar intaget av kolhydrater vara för högt. En vanlig orsak är att proteinkakor, sportdrycker och smoothies intas innan och/eller efter varje träningspass. Det finns också en myt om att man kan äta vad man vill direkt efter träning. En elitidrottare kan i vissa fall äta tomma kalorier utan att det påverkar dem. En motionär kan inte göra det. Kroppen hinner helt enkelt inte göra av med energin.

/superhalsa3.jpg

Hitta balans

Med kunskapen vi har idag är det en balanserad kost som är det bästa alternativet. För att ta reda på hur väl du äter kan du titta närmare på dina matvanor. Både protein, kolhydrater och fett behövs för att kroppen ska kunna prestera och må bra. Ju renare råvarorna är, desto bättre blir energiupptaget.

Det kan vara bra att vara kritisk till det som skrivs om kost och hälsa. Bara för att din idrottsidol äter på ett sätt betyder inte det att du ska göra samma sak. De äter efter deras behov liksom att du ska äta efter ditt.

20 sep 2021