Teknikbalans och digital detox

Termen digital detox dyker ofta upp när man pratar om träning, hälsa och mindfulness. Det innebär att man tar en medveten, kortare eller längre, paus från mobilen, datorn och andra digitala skärmar.

Undersökningar har visat att svenskar i genomsnitt tittar på mobilen 150 till 200 gånger om dagen. Kombinerat med tiden som spenderas framför datorn, teven och den eventuella surfplattan blir det väldigt mycket skärmtid. Detta kan ha en negativ inverkan på din hälsa och att ständigt vara uppkopplad och tillgänglig ökar stressnivån. Samtidigt finns det flera fördelar med att använda våra digitala enheter. De hjälper oss att slappna av och hålla kontakten med de vi tycker om.

Fördelar med en teknikpaus

 

Det finns flera hälsofördelar med att ta en paus från alla digitala skärmar. Inte minst får nacken och ögonen vila. Hjärnan får en chans att ställa om sig och ta in intryck från omgivningen runt omkring dig. Att koppla av från att vara uppkopplad har också andra fysiska fördelar. När vi är stressade utsöndrar kroppen stresshormonet kortisol. Det här är bra, men om hormonet utsöndras för mycket minskar produktionen vid de tillfällen då man verkligen behöver det. Att ständigt vara uppkopplade och nåbara har gjort mobilen till en potentiell stressfaktor och ett överdrivet användande kan påverka kortisolproduktionen och försämra immunförsvaret.

Pauserna behöver inte vara långa, men de ska ske kontinuerligt. En timme utan teknik varje dag är perfekt för att aktivera dig med andra saker. Det ger dig tid för att träna och vistas utomhus. Du kan träffa dina vänner och socialisera er i den verkliga verkligheten istället för bakom gilla-knapparna. Det är nu du kan ta dig tid att göra allt det där som du säger att du vill göra mer av: läsa böcker, pyssla, måla eller bara låta tankarna vandra och ha en stund för dig själv.

Samtidigt är tekniken en stor del i vår fritid. Det är från mobilen vi lyssnar på musik och från surfplattan och teven som vi tittar på film och serier.

Hitta en balans

 

Tekniken är inte en fiende men det gäller att hitta en balans i hur den används. De flesta rådgivare och hälsoexperter ser inga problem med att man scrollar på mobilen eller spelar på surfplattan, så länge det sker inom rimliga nivåer. De som spelar på nätet kan ställa in direkt på sidan hur mycket och hur länge de ska kunna spela. Med det prediktiva verktyget som Mr Green har utvecklat har man ännu mer kontroll över spelandet. Genom åren har de arbetat för att skapa en grönare spelmiljö och de har flerfaldigt prisbelöntas för sitt arbete och för sina spel. För spel som Fifa, The Sims eller diverse MOBA-spel ligger ett stort ansvar på att du själv sätter gränser. Ställ en timer och håll dig till tiden.

En digital detox behöver inte vara veckolång eller absolut. Det kan handla om att du inte använder mobilen eller datorn innan eller efter en viss tid, och istället ger dig tid för omgivningen och aktiviteter som inte är digitala. Det kommer att göra dig piggare och det kommer att göra de digitala aktiviteterna mycket roligare.

15 apr 2019