Varför snabba kolhydrater skadar dig och din kropp

Snacket kring huruvida kolhydrater skall ingå i den dagliga kosten är minst sagt omdebatterad i såväl Sverige som i resten av världen. På senare år har där dykt upp ett ex antal dieter som förespråkar att man inte ska äta några kolhydrater överhuvudtaget eller i de flesta fall, väldigt sparsamt.

Den allra kändaste dieten inom detta området är LCHF som står för Low Carb High Fat och det innebär kort och gott att man skär ner rejält på sitt kolhydratintag och ersätter med fettrik mat. För många kanske det låter lite underligt då man lärt sig att undvika fet mat från tidig ålder men när du läser om vad man får/inte får äta så kommer du att förstå hur allt fungerar.

Trots att man får äta "lite kolhydrater" så innebär inte detta att man kan/bör trycka i sig vadsomhelst. De delas nämligen in i två olika grupper och dessa är "snabba kolhydrater" samt "långsamma kolhydrater". Det sistnämnda ska man rikta in sig på då de snabba i det långa loppet kan ha negatiiv inverkan på dig och din kropp och varför är det egentligen så ? Läs vidare så ska vi förklara. 

Ett stabilt blodsocker gör dig piggare och gladare

/stabilt-blodsocker.jpgEtt blodsocker som inte åker berg och dalbana under dagen är A och O för att må bra som människa. Alla har någon gång hamnat i en situation där man är riktigt hungrig och ens omdöme börjar tryta. Då kan det kännas oerhört lockande att käka/dricka spagetti, vitt ris, sockersötade drycker, kanelbullar, kakor, godis osv... Med andra ord, allt sånt som gör så att blodsockret skjuter i höjden väldigt snabbt! Men tyvärr håller inte detta i sig speciellt länge utan du kommer garanterat att bli hungrig ganska snabbt igen och då vill du ha mer av de snabba kolhydraterna då du fort blev pigg av dom. Det blir en ond cirkel som kan vara svår att ta sig ur för många.

För att undvika detta otrevliga scenario gång på gång (du och din kropp blir bara stressade i onödan) så ska du istället äta kolhydrater som bryts ner långsammare av kroppen och 5 exempel på sådana är:

  • Fullkornsprodukter
  • Rotfrukter
  • Bönor och Linser
  • Råg
  • Grönsaker

Läs även: 20 livsmedel som boostar ditt humör!

Så att eliminera kolhydrater från sin kost är bara dumdristigt enligt oss. Kroppen och hjärnan behöver bränsle för att fungera men som du nu förstår så är det stor skillnad på vad man väljer. Även forskare avråder från att undvika kolhydrater helt och hållet...

Då är kolhydrater extra viktiga för dig

/traning-med-kolhydrater.jpgOm du är en aktiv person som tränar mycket så är det logiskt nog extra viktigt att äta kolhydrater då du behöver bränsle för att kunna prestera på topp. Vi på Superhälsa.se har samtliga en extremt aktiv livsstil och vi har testat att enbart äta proteiner för att se om där märktes någon större skillnad i ork och prestation och resultatet var häpnadsväckande. Vi gick snabbt tillbaka till en kost där kolhydrater var involverade kan vi intyga... Tränar du precis som oss en hel del så kan den här listan på långsamma kolhydrater vara bra att välja ifrån. Där finns även en lista på vad du bör äta mycket mindre av och/eller sluta med helt.

Vad rekommenderar Livsmedelsverket ?

Hur mycket kolhydrater just du behöver är baserat på hur många kalorier du får i dig varje dag. Så det är med andra ord högst indviduellt.  

--> Testa hur många kalorier du behöver få i dig per dag med en kaloriräknare

Rekommendationen från Livsmedelsverket är att mellan 45-60% av de kalorier vi äter består av kolhydrater. Men alla människor är olika så man bör alltid testa sig fram och se vad som känns bäst för en själv. Det jag mår bra av kanske inte alls du mår bra.

Var finns de bra kolhydraterna (video) ?

 

Sanningen om kolhydrater och socker (video)

 

 

2 sep 2015