Problem med ischiasnerven ? Här är 4 övningar som kan hjälpa dig bli kvitt smärtan!

Upplever du en smärta som ungefär börjar vid ländryggen och sedan vandrar neråt glutealmuskeln (sätemuskeln) ? Sen i vissa fall vidare ner mot låret, vaden och även ut i foten ? Då kommer med all sannolihet din smärta ifrån kroppens största, och även längsta nerv, vars namn är ischiasnerven och du har förmodligen drabbats av det i folkmun kallar för ischias

Där finns både "äkta" och "falsk" ischias där den sistnämda är mer vanlig. Vad just du har drabbats av kan du förhoppnngsvis läsa dig till i den här artikeln där du även kommer att finna övningar som kan vara till stor nytta vid ischiasbesvär.

Äkta ischias - Den elaka sorten

Har du något/några av följande besvär:

  • Smärta strax under ländryggen och ner mot sätesmuskeln ?
  • Drar sig värken även ner mot framsidan/baksidan av låret ?
  • Har du börjat fått en obehaglig känsla i vaden eller foten ?
  • Har du svårigheter att stödja på benet där smärtan kommer ifrån ?
  • Har du svårt att gå barfota eller när du bara har strumpor på dig ? (Kan kännas bättre när man har skor på sig)
  • Har du haft sömnsvårigheter under natten ? Vaknat många gånger ? Har kroppen känt sig "orolig" ?

Har du svarat JA på en del av frågorna så lider du förmodligen av äkta ischias som ibland brukar kallas för "den elaka sorten". Men bli nu inte alltför upphetsad och orolig! Det är inget farligt men det kan däremot dra med sig oanade konsekvenser om du inte börjar ta det på allvar.

Behandling

Vi rekommender att du omedelbart tar kontakt med en kiropraktor så han/hon får ta en titt på dina besvär och fastställa om det verkligen handlar om äkta ischias. Längre ner i texten kommer du att hitta 4 övningar som kan lindra din smärta men innan du gör dessa bör du ta kontakt med en kiropriaktor för rådgivning och konsultation.

Falsk ischias - Den vänliga sorten

Här är inte värken direkt förknippad med din ischiasnerv. Detta är även den vanligare sorten bland personer som upplever ischiasliknande symptom. Du kan enkelt ta reda på vad du har genom att svara på följande frågor:

  • Går din smärta inte nedanför knäet ?
  • Lider du av muskelsvaghet i benet ?
  • Har du vid något tillfälle tappat känseln ?

Om du har svarat NEJ på dessa frågor så har du precis konstarerat at du har falsk ischias. Hur har du då kunnat få detta ? Anledningarna kan vara många men de vanligaste är:

  • Om du tidigare har haft en fotskada eller en knäskada. (efter skadan kan du ha börjat gå fel med foten)
  • Om du har ett stillasittande arbete och samtidigt felbelastar din rygg med ohållbar arbetsställning. 
  • Om du har dåliga skor. Rör du dig mycket är det A och O att ha ett par stabila och sköna skor annars kan man förr eller senare drabbas av ischias.
  • Om du har gjort några hastiga rörelser på sistone som din kropp inte är van vid. 

Även vid falsk ischias kan det vara en bra idé att söka sig till en utbildad kiropraktor. Men oftast går det över av sig själv. Men är/blir din ischias återkommande så är det väldigt viktigt att du söker dig till läkare för att få professionell hjälp och vägledning.

4 övningar som lindrar eller förebygger din ischias

Gör gärna dessa övningar men tänk på att ta det väldigt lugnt om du är nybörjare. För många (och för oss här på Superhälsa) har övningarna hjälpt vid ischias men de hjälper inte alla lika bra. Tänk också på att du inte vinner nånting på att "bösa på" och vrålträna. Se till att rörelserna är lugna och blir din smärta värre så måste du omedelbart sluta.

Läs mer om övningarna på den här sidan

Ischias kan även bero på att man har för dåligt tränade ryggmuskler eller för dålig hållning när man går. Här är 5 övningar som kommer att stärka din rygg på nolltid !

Här under får du även en video av en stretchövning som är enkel men fruktansvärt effektiv när man har ischias. Var noga med att inte slarva under övningen utan gör exakt som man ska. Många har en tendens att "säcka ihop" men sträck på ryggen! Då får man bäst resultat. Redan efter den första stretchsessionen kommer du att märka skillnad.

24 jan 2014