Lindra din stress med grönt te eller L-theanin tillskott

Grönt te har sedan länge tillbaka i tiden fungerat som "livets naturliga medicin" och inte minst i Asien där tedrickandet är väldigt populärt.

Teèt innehåller massor med nyttiga antioxidanter och ett par positiva effekter är att man snabbt kan förbättra sin sömn, lindra vardagsstress, bli mer fokuserad och koncentrerad, boosta sitt immunförsvar samt på sikt bli en mer avslappnad och lugn människa.

Något som vi i Sverige måste börja sträva efter då vi idag lever i ett stressigt samhälle med alla "måsten". Även med tanke på vårt kalla och mörka klimat så gäller det att man håller sig avslappnad och lugn annars kan det t.ex övergå i depressioner och utbrändhet väldigt lätt. Något som många i Sverige tyvärr utvecklar under hösten/vintern. 

Theanin - En neurologiskt aktiv aminosyra

Det som gör grönt te till en sån attraktiv produkt är att den innehåller ett ämne som går under namnet theanin. Detta är en aminosyra som du blir lugn och avslappnad av men samtidigt så slipper du att bli "tung i huvudet" eller slö/sömnig. Upptäckten gjordes av japanska forskare då man då man i sin studie kunde konstatera att theaninet (som utvinns ur särskilda blad) gav en avstressande effekt på de personer som ingick i studien under en längre tid. 

Grönt te eller theanin som kosttillskott ?

Vi på Superhälsa.se har alltid varit fascinerade av grönt te (även trogna tedrickare! och dess positiva effekter på kroppen. Men där finns en ganska stor nackdel. Grönt te innehåller nämligen koffein och det är något man bör undvika om man vill känna sig lugn och avslappnad. Vi tar ett exempel:

Dricker du 6-8 koppar av grönt te varje dag så får du i dig mellan 200-400 mg theanin och det är ungefär denna mängd man bör få i sig dagligen. Men samtidigt så får du då även i dig en hög halt av koffein och det är inte fel om du t.ex ska göra ett prov i skolan eller hålla i ett möte på jobbet. Theanin kombinerat med koffein ökar nämligen din uppmärksamhet och din inlärnningsförmåga. Men om ditt primära mål istället är att bli mer avslappnad så bör du hoppa över tedrickandet och testa ett kosttillskott. 

L-Theanin - Slipp den höga koffeinhalten!

Där finns en hel del webbutiker som säljer kostillskott i form av L-Theanin men efter att ha testat och utvärderat så har vi lokaliserat vår favorit. 1 tablett innehåller 200 mg theanin och det är exakt denna mängd som använts i de allra flesta forskningsstudier runt om i världen. 

Produkten hittar du genom att klicka här. (öppnas i ett nytt fönster)

Det finns inga konstigheter. 1 tablett rekommenderas dagligen med ett glas vatten eller juice. Vi har testat att ta tabletten både under morgonen/kvällen och vår slutsats blev att morgonen fungerade bäst. Efter 45-60 minuter så börjar man känna ett helt annat lugn i kroppen. Men har man svårt för att sova så bör man testa att ta tabletten innan man går och lägger sig. 

Alla är olika så testa dig fram. 60 tabletter (som burken innehåller) räcker i 2 månader så gör en utvärdering efter den här tiden. Bokför gärna din resa i form av att skriva dagbok varje dag. Beskriv hur du mår och beskriv dina känslor just den dagen. Man kan lära sig mycket om sin kropp genom att skriva ner allt man känner och sedan gå tillbaka och läsa hur resan var dessa 2 månader. 

Ett annat alternativ - Cool Down (Anti Stress) 

Vi har även testat den mer kända produkten Cool Down Anti Stress. 1 tablett innehåller då 500 mg av grönt téextrakt. Alltså, inte 500 mg av rent theanin. Många tror att Cool Down tabletter är bättre då 1 tablett innehåller mer mg än de vi rekommenderade lite längre upp i denna text men som sagt, det är inte "rent" theanin utan extrakt från grönt te (stor skillnad!).

Men efter våra tester så ger Cool Down tabletterna mindre önskad effekt (mindre avslappning och lugn) plus att de är ganska dyra. 15 tabletter kostar 179 kr. Iallafall om man köper från den här sidan (länk öppnas i ett nytt fönster). Med andra ord, det är inget prisvärt alternativ. 

26 mar 2014