McKenzie övningen i videoformat + 8 andra övningar som kan hjälpa dig om du har drabbats av diskbråck

Diskbråck kan man generellt sätt drabbas av i hela ryggraden men den vanligaste formen bryter ut i ländryggen (ska inte förväxlas med ryggskott). Hur diskbråcket utvecklas beror på individen och för de flesta blir besvären inte så stora. Men vissa gånger kan det uppstå påtaglig smärta som i sin tur påverkar hela ens vardagsliv.

Till en början behöver man inte söka läkarvård, även fast smärtan kan uppfattas som olidlig. Det stora felet som många gör är att inta sängläge för att "vila bort smärtan". Man blir helt enkelt rädd för att göra sina vardagliga sysslor då tanken "då kommer det att bli sämre" poppar upp i huvudet. Det är inget konstigt då detta är en normal reaktion men det är däremot helt fel! Att vila sig kommer med all säkerhet förvärra din smärta så se till att hålla dig i rörelse så gott du kan.

Undvik självklart hastiga rörelser eller onormala vridningar av din kropp. Promenader ute i friska luften brukar lindra smärtan ganska bra. Gå gärna tillsammans med någon annan för att komma på andra tankar. Att hela tiden tänka och fokusera på var det gör ont och hur ont det gör kan trigga igång hjärnan till att "tro" att det gör mer ont än det faktiskt gör. Så isolera dig inte från omvärlden utan kämpa på som vanligt även fast det kan kännas tufft. I såna här situationer är ens familj och vänner guld värda.

Vilka är symtomerna vid diskbråck ?

Förutom ryggont så kommer här några andra vanliga exempel som många upplever:

  • Nackvärk
  • Försämrad känsel i benet
  • Benet domnar av 
  • Gångstilen förändras (man anpassar den så att det gör mindre ont)
  • Benet kan kännas "tungt"

En del upplever även smärta som "vandrar neråt" benet (antingen på framsidan eller på baksidan) och då kan ischiasnerven vara påverkad. Läs mer om ischias på den här sidan

De som drabbas av diskbråck har oftast en sak gemensamt och det är att rygg- och magmusklerna inte är tillräckligt bra tränade. Att ha en stark "core" är A och O för att slippa ryggont. Vi rekommenderar dessa 5 övningarna som du enkelt kan göra hemma från ditt vardagsrum. 

McKenzie övningen har hjälpt många

En superenkel övning, som även är riktigt effektiv vid diskbråck, (om du klarar av den utan att få mer ont) är den så kallade McKenzie övningen. Följ instruktionerna i videon här nedanför:

Slarva inte med övningen. Gör exakt likadana rörelser som kvinnan gör i videon. Vi rekommenderar att du utför den 2 gånger om dagen för bästa resultat. Gärna på morgonen och på kvällen. Ta det lugnt och får du mer ont än när du startade övningen så sluta direkt. Lyssna alltid på din vad din kropp säger.

8 andra rygg- och magövningar vid diskbråck

  1. Crunches
  2. Rygglyft
  3. Håll upp magen
  4. Balansbräda
  5. Pilatesboll
  6. Studsmatta
  7. Stetcha ländryggen och höften
  8. Stretcha magen

Förklaring till hur du ska utföra dessa övningar på rätt sätt finner du genom att klicka här

Motivationshöjare!

När man har diskbråck så kan allting kännas extra tungt. Man får svårt att se glädjen i stort sett allting då man bara tänker på hur ont man har. Just så kändes det för en tjej vars namn är Malin Fröstad och hennes historia läser du här. Vi tänkte att hennes historia kan fungera som en motivationshöjare till dig som behöver det som mest. Livet är inte slut bara för att man får diskbråck. Kämpa!

31 jan 2014