Lista på 15 olika livsmedel som förebygger alzheimers på bästa sätt!

Alzheimers är en fruktansvärd sjukdom som i stort sett kan drabba vem som helst av oss och även fast sjukdomen i en del fall är genetisk så finns där mycket man kan göra för att motverka den genom något så enkelt som sin kost. Forskare ifrån Rush University Medical Center i USA har utvecklat en diet som minskade risken för alzheimers med hela 53% för de personer som strikt följde den. För de som följde den lite mer måttligt så minskade risken trots allt med 35%.

Vi här på Superhälsa.se bestämde oss därför att sätta ihop en lista som utgår ifrån den så kallade MIND dieten där vi har valt ut de 15 viktigaste livsmedeln som både är enkla att få tag i för oss i Sverige och som även kan skydda dig mot att drabbas av alzheimers på bästa möjliga sätt. Givetvis hade vi kunnat göra listan längre men detta är ett oerhört bra riktmärke att ha som "grund". Ingen inbördes ordning gäller.

Alzheimers sjukdom

1. Fisk

Lax, tonfisk, makrill, sardiner osv innehåller en hög halt av Omega-3 fettsyror som har konstaterats ha en stor inverkan på att minska risken för alzheimers i ett tidigt skede. Omega-3 är även viktigt på så sätt att det kan förhindra depressioner samt oxidativ stress så vårt tips är enkelt, se till att äta fisk minst 2-3 gånger i veckan.

2. Ägg

Med ett högt proteininnehåll samt en bra källa för att få i sig D-vitamin och Kolin (två livsviktiga näringämne till en god hjärnhälsa) är ägg något som är högt rankat hos oss! Enligt en studie som har gjorts så löper äldre personer som inte får i sig tillräckligt med D-vitamin 53% större risk att utveckla alzheimers i ett tidigt skede på livet.

3. Kaffe

Enligt en studie som har gjorts av forskare ifrån Harvard sänker de som dricker mellan 3-5 koppar kaffe varje dag risken för att utveckla neurologiska sjukdomar samt typ-2 diabetes. Koffein har även en bevisad effekt på att höja både korttid och långtidsminnet. Vår rekommendation är att hålla sig under 4 koppar per dag.

Läs även: 20 hälsoeffekter du får genom att dricka kaffe >>>

4. Olivolja (extra virgin)

 

olivolja bra för hälsanOlivolja innehåller ett ämne som går under namnet oleocanthal som, när man får i sig det, börjar producera nyckelenzymer i kroppen som motverkar demens enligt en rad olika studier som framförallt har testats på möss med goda resultat. Även inlärning och minne får sig en boost vid intag av olivolja. Ha det hemma och ringla över salladen när det är dags för middag!

5. Mörka bladgrönsaker

Till denna kategori hör t.ex broccoli, spenat, vetegräs och kål i alla sorter in och dessa innehåller fytokemikalier samt folat som har bevisats främja den mentala hälsan hos människor. 

6. Bönor

Med ett högt innehåll av B-vitamin och glukos (en grym bränslekälla för hjärnan!) så är bönor underskattade i svenska hushåll. Tyvärr har inte hjärnan möjligheten att förvara glukos så den är beroende av en stadig tillförsel. Vi rekommenderar att du inkluderar en bönsallad till middagen minst 4 gånger per vecka. 

7. Grönt te

Denna dryck är fullproppad med antioxidanter och det är en av de bästa källorna för att hålla hjärnan i topptrim. Grönt te innehåller katekiner som enligt många studier är en av de mest effektiva antioxidanter för att bekämpa så kallade fria radikaler i kroppen. 

Läs även: Lindra stress med grönt te eller L-theanin tillskott >>>

8. Blåbär

Grönt te i all ära men blåbär innehåller en mycket högre halt antioxidanter och "leder" den listan glasklart. Så när blåbärssäsongen tar fart, ut i skogen och plocka så mycket du bara kan! Går utmärkt att frysa in.

9. Nötter

I stort sett är alla nötter lika bra då de innehåller en kraftfull kombination av Omega-3, E-vitamin och antioxidanter men "herren på täppan" är valnötter som har visat sig ha en enormt stor positiv inverkan på våra hjärnor. 

10. Rött vin

 

ett glas rött vin om dagenAtt dricka rött vin har faktiskt många fördelar. Två av dessa är att det kan förbättra minnet samt minska risken för att drabbas av alzheimers. Detta beror på antioxidanten resveratrol (finns i de röda vindruvorna) som hjälper att reducera uppbyggnaden av amyloider i hjärnan. Men som med allt annat är det måttliga mängder som gäller. Vårt tips: Mellan 1 halvt till ett helt vinglas om dagen.

11. Mörk choklad

Innehåller flavonoider som hjälper uppkomsten av så kallade neuroner i hjärnan. Något som förbättrar den kognitiva förmågan samt frigör endorfiner. Ju högre kakaohalt, desto bättre ur hälsosynpunkt.

12. Fermenterad mat

Exempel på så kallad fermenterad mat är surkål, youghurt, filmjölk, miso, oliver, kimchi och kombucha. Samtliga dessa matvaror har en gemensam nämnare och det är att dom har höga koncentrationer av K-vitamin som enligt utförda studier är en bidragande faktor till att bromsa utvecklandet av alzheimers. 

13. Gurkmeja

Denna fantastiska krydda kommer ifrån Indien och har gång på gång gjort succè i olika tester mot just alzheimers för att den har visat sig kunna reducera amylofibrer i hjärnan vid forskning på medelålders män och kvinnor. Indien är ett av de länder i världen som har minst fall av alzheimers och det tror många beror på deras höga intag och just gurkmeja/curry. 

14. Livsmedel rika på B-vitamin

Exempel är fullkornbröd, grönsaker och skaldjur. Den här artikeln går igenom det väldigt bra och här hittar du en topp 8 lista på råvaror som är fullproppade med B-vitamin.

15. Kokosolja

Där har gjorts väldigt många studier kring vilken effekt kokosoljan har mot demens och där är egentligen ingen forskning som stödjer påståendet. Men däremot har många upplevt att de får bättre fokus och blir piggare under dagen genom att intaga 1-2 matskedar per dag. Något som med all sannolikhet har en positiv inverkan på våra hjärnor.

7 mar 2017