Gurkmeja - en sund krydda

Gurkmeja benämns ofta som en mirakelväxt, och den har verkligen många goda hälsoegenskaper som är bra för ett sunt leverne. Man har i Asien använt gurkmeja i nästan 4000 år. Det är en ingefärsväxt, och det aktiva ämnet som även ger gurkmejan dess mörkgula färg heter kurkumin. Så vad har gurkmeja för positiv effekt på vår hälsa? Först och främst är den kraftigt antiinflammatorisk. Det finns en artikel på Pubmed.gov om att kurkumin sägs ha likvärdiga smärtlindrande och antiinflammatoriska egenskaper som Ibuprofen, och det finns inga kända bieffekter av att äta gurkmeja. Dessutom kan den skydda mot en del former av cancer, och det utförs mycket cancerforskning med gurkmeja i fokus. Gurkmeja är en kraftig antioxidant, och kan hjälpa mot artrit. Det har också bevisats att kurkuminet lindrar kognitiv nedgång som man förknippar med ålder, kan förebygga och motverka Alzheimers, och reducera risken för diabetes.

Så hur får man bäst effekt av denna sunda krydda? Om man enbart äter kurkumin som kosttillskott som det är, får man en ganska begränsad effekt eftersom kroppen inte kan ta hand om ämnet direkt, och man tar bara upp ett fåtal procent. Men om man äter hel gurkmeja i stället, tar kroppen upp nästan sju gånger så mycket. Det går dock att förbättra upptaget ännu mer, genom att kombinera svartpeppar med gurkmeja. Det aktiva ämnet i svartpeppar heter piperin, och när man äter dem tillsammans kan man öka upptaget av kurkumin med hela 2000%. Dessutom är kurkumin fettlösligt, gurkmeja innehåller eterisk olja så det är bättre att äta hel gurkmeja än torkat pulver. Om man äter det som kosttillskott i pulver- eller tablettform måste man tillsätta fett. Det är ett riktigt bra livsmedel för dig som vill äta nyttigt!

Spela med kontroll

Att äta nyttigt är lika viktigt som att ha kontroll över det man gör. Man läser ofta om spelberoende i media, och det är en fråga om att inte kunna kontrollera sitt spelande online. Undersökningar visar att ungefär 30000 svenskar har allvarliga problem med spelande, och ungefär 250000 har ett alkoholmissbruk som är att klassa som beroende. Att dricka med måtta, spela med måtta, äta med måtta och träna med måtta är A och O när det gäller att ha ett hälsosamt liv. Så om du spelar, men är rädd för att du ska bli beroende, tänk då på dessa saker för att spela sunt: Du måste ha stark disciplin och inte följa plötsliga impulser. Gör en budget som du verkligen håller dig till. Specificera i budgeten hur mycket du kan spela för och gå aldrig någonsin över gränsen. Sluta när det inte är roligt eller spännande att spela, och gör något annat i stället en stund.

Så vad är då en sund dos av gurkmeja? Det finns som sagt ingen toxicitet och inga biverkningar ens i stora doser, runt 10 gram kurkumin - drygt 30 gram gurkmeja. Det finns studier som visar att man får en positiv effekt redan av 1.5 gram gurkmeja per dag, och det är att föredra att äta den färsk och rå, helst tvättad med skalet på. Man kan till exempel hacka den lite och svälja med lite svartpeppar och några droppar olja i en sked. Alternativt kan man självklart ha den i maten - det är trots allt en krydda som ger lite smak och en härlig fräsch färg till maten!

11 jan 2018