Fördelar med träning

Alla vet att vi borde träna, men vad finns det egentligen för särskilda hälsofördelar med olika typer av träning? Om vi börjar med styrketräning, alltså fria vikter, viktmaskiner eller gummiband, så är det självklart att vi både bygger och bibehåller våra muskler och håller oss starka. Det finns dock andra fördelar med styrketräning, och en av de största är att vi stärker skelettet. Det hjälper oss att minimera risken för frakturer på grund av osteoporos, benskörhet, när vi blir äldre. En kombination av åldersrelaterade förändringar, inaktivitet och otillräcklig näring resulterar i att gradvis utarma benmassan i skelettet med en hastighet på hela 1% per år efter 40-årsåldern. Eftersom skelettet blir mer bräckligt, är det mer troligt att vi kan bryta något efter ett mindre fall eller annan skada.

Osteoporos bör vara ett bekymmer för oss alla. Bara i USA beräknas det att 10 miljoner människor har osteoporos, en majoritet av dem är kvinnor. Det i sin tur leder till mer än två miljoner frakturer varje år, och experter förväntar sig att antalet kommer att öka. Frakturer i höften är vanligtvis de allvarligaste. Sex av tio personer som bryter höften blir aldrig helt återställda. I vissa fall kan det till och med bli omöjligt att ens gå själv.

Många studier har visat att styrketräning kan spela en stor roll för att förhindra förlusten av ben i skelettet, och flera studier visar även att styrketräningen hjälper till att återuppbygga benmassan. Det blir alltså oerhört användbart för att kompensera åldersrelaterade minskningar i benmassan. Resultatet är starkare, tätare ben, färre frakturer och en högre livskvalitet på ålderns höst. Styrketräning har i synnerhet fördelar när det gäller frakturer i benen, höfterna, ryggraden och handlederna, vilka är de platser som är mest benägna att spricka. Dessutom är motståndsövningar, särskilt de som inkluderar både kraft och balans, väldigt bra för att förbättra stabiliteten.

Avslappning lika viktig

Förutom sport och motion så är avslappning faktiskt precis lika viktigt för hälsan. Vi behöver varva ner och vila och få ordentligt med sömn för att må bra. Många slappnar av med spel på casino, och särskilt med spelautomater eftersom det finns så många olika teman att välja mellan. Maria Casino bonuskod ger just nu 400% i insättningsbonus samt 100 free spins att spela för på spelautomaterna. Det är en av Sveriges största och mest populära spelplattformar, och man kommer enkelt igång.

Annan typ av träning har självklart många andra fördelar också. Motion kan hjälpa dig att kontrollera din vikt. Kost och motion spelar en viktig roll för att kontrollera din vikt och förebygga fetma. För att bibehålla din vikt måste kalorierna du äter och dricker motsvara den energi du bränner. För att gå ner i vikt måste du använda mer kalorier än du äter och dricker. Det innebär även att man får en minskad risk för hjärtsjukdomar. Motionen stärker ditt hjärta och förbättrar din cirkulation, vilket leder till att det ökade blodflödet ökar syrehalten i kroppen. Detta hjälper till att sänka risken för hjärtsjukdomar som högt kolesterol, kranskärlssjukdom och hjärtinfarkt. Regelbunden träning kan också sänka blodtrycket och nivåerna av triglycerid i blodet.

Träning hjälper din kropp att hantera blodsocker och insulinnivåer. Motion kan sänka blodsockernivån och hjälper därmed kroppens eget insulin att fungera bättre. Det i sin tur kan minska din risk för metaboliskt syndrom och typ 2-diabetes. Och om du redan har en av dessa sjukdomar kan träning hjälpa dig att hantera det. Men det är inte bara fysiska fördelar med träning och motion, utan även mentala. Under träning frigör kroppen kemikalier som kan förbättra ditt humör och få dig att känna dig mer avslappnad. Detta kan hjälpa dig att hantera stress, minska risken för depression, och hjälpa dig att sova bättre. Det underlättar tänkande och lärande, och stimulerar din kropp att frigöra proteiner och andra kemikalier som förbättrar din hjärnans struktur och funktion.

13 jun 2018