3 supereffektiva magövningar med hjälp av en pilatesboll

Att äga en pilatesboll (brukar även kallas för balansboll eller stabilitetsboll) är en väldigt bra idé om man vill träna på ett skonsamt sätt. Den första fördelen med denna träningsform är att bollen är relativt billig att inhandla. Kostar vanligtvis mellan 100-300 kr beroende på storlek och kvalité.  Den andra fördelen är att man kan träna hemifrån och slipper på så sätt kostnaden och även tiden det tar att ta sig till gymmet. Den tredje fördelen är att alla de olika bollövningarna man kan utföra är väldigt skonsamma för din kropp.

Pilatesbollen är därmed ett perfekt träningsredskap för både gamla som unga människor och möjligheterna är enorma med tanke på hur många övningar där finns att testa på. Du kan bland annat träna upp din stabilitet, balans och flexibilitet och detta kommer i sin tur att ge dig bättre bålmuskulatur och bättre hållning när du går. Som du förstår så finns det stor potential i hur man kan träna upp en stark kropp och lite längre ner i texten kommer du att hitta en video med 3 effektiva magövningar som vi varmt rekommenderar att testa på!

Styrketräning VS Pilatesboll

Pilatesboll

 

En del personer som vi har varit i kontakt med anser att traditionell styrketräning inte kan ersättas med övningarna som man kan utföra med hjälp av en balansboll. Det stämmer. Till viss del. Vill man "pumpa" upp sina muskler för att se ut som en bodybuilder så är tung styrketräning att föredra, men vill man bygga upp sin styrka och stabilitet i hela sin kropp på ett skonsamt och effektivt sätt så bör man satsa på bollövningar. Detta kan då ersätta din styrketräning fullt ut.

Video på 3 supereffektiva magövningar

 

Som sagt, där finns nästan oändligt många övningar som man kan utföra med sin pilatesboll men efter att vi har testat en hel del så tycker vi att dessa 3 övningarna är extremt bra när det gäller att träna musklerna kring sin mage. Det kommer garanterat att "bränna" bra i dina muskler när passet är avslutat!

Är du nybörjare så bör du göra allt i din egen takt. Följ instruktionerna i videon men ta det lugnt. Klarar du inte av lika många repetitioner som personen i videon så är du ingen "sämre" människa för det. Tänk långsiktigt och gör hellre övningarna varje dag istället för att "va duktig" dag 1 och sen ha så ont dag 2, 3 och kanske även dag 4 så du inte kan göra något alls. Du får ingen guldmedalj för att vara dum :)

12 feb 2014