15 minuters träningsvideo för dig som vill bygga upp din muskelstyrka i överkroppen + video på flexibilitetsövningar som ska utföras efter passet!

Att ha en stark och smidig överkropp med tonade muskler ser inte bara riktigt snyggt ut, utan där finns även andra positiva aspekter med detta. De flesta av oss använder musklerna i överkroppen rikligt under dagen då man gör tunga lyft, bär ICA kassarna till bilen, dammsugar osv... Det är inget man tänker på då det är så kallade "vardagssysslor" man utför men under skalet så arbetar musklerna rejält!

Just därför vill vi här på Superhälsa.se tipsa om en grymt effektiv träningsvideo som Joshua Kozak (mer känd som coach Kozak) från Hasfit har spelat in och lagt ut på Youtube helt gratis. Övningarna i videon kommer garanterat att utmana dig till 100% när det gäller styrkan i armar, mage och rygg och tycker du att det går "för lätt" så är det bara till att öka på vikten i dina hantlar. 

Som sagt, för att kunna utföra samtliga träningsvarianter i videon så behöver du 2 hantlar. Saknar du detta så rekommenderar vi att du köper detta hantelsetet. Där ingår 4 x 1,25 kilos vikter samt 4 x 2,25 kilos vikter så du kan experimetera om hur tungt du vill ha det. Börja alltid med lättare vikter och arbeta dig uppåt annars är risken stor att du skadar dig samt att det blir oerhört tråkigt när det känns alltför tungt.

Det är 3 repetitioner med exakt samma övnigar och sammanlagd träningstid är 15 minuter. Många har fått för sig att man behöver träna ett par timmar om dagen för att det ska ge synbara resultat men med 15-30 minuter/dag kan resultat även då uppnås hur bra som helst!

Vi rekommenderar att träna till videon 3 gånger i veckan. Måndag, onsdag och fredag kanske ? Se nu till att utmana dig själv till max så stolheten infinner sig efter avslutat träningspass. Det är en riktigt härlig känsla!

Flexibilitetsövningar efter passet

 

Att stretcha musklerna efter avslutade träningpass råder där delade meningar om. Vissa "experter" hävdar att det inte gör någon skillnad och andra påstår att det är A och O. Där finns inget rätt eller fel enligt oss, men vill däremot du behålla eller öka din flexibilitet i hela kroppen så rekommenderar vi att alltid stretcha efteråt.

Coach Kozak har lagt ut en mycket bra "stretchvideo" som arbetar igenom i stort sett hela kroppen och inte minst överkroppen. Starta videon här ovanför och kopiera rörelserna så kommer din kropp att tacka dig när du är klar! Tar endast runt 17-18 minuter så inga ursäkter! Just do it.

9 jul 2015